کد مطلب:210788 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:107

علل مسمومیت امام ششم
حضرت امام صادق علیه السلام معاصر دولت مروانی و دولت عباسی بود هر یك از این دو سلسله مبارزاتشان بر اثر اعمال شهوات و اشغال كرسی حكومت و سلطه بر مردم بود. فتنه ها و آشوب ها و ماجراجوئی ها همه برای نیل به مقام و منصب است. در این میان آراء و اهواء و مذاهب و نحل و عقاید و افكار متشتت هم رشد كرد و امام علیه السلام در میان محیطی كه آغشته به ظلمات افكار دین و سیاست واقع گردیده و از وظایف اولیه و اثبات حق و محو باطل بود بعضی را با تقیه و برخی را با صراحت و شهامت در امور دین و دیوان دولت تربیت می كرد.

حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مواجه با دو جبهه بسیار قوی بود یكی سیاستمداران كه می خواستند به سلطنت برسند و قدرت علمی علوی را مانع آن می شناختند و دیگری جبهه عقاید و مذاهب گمراه و مختلف بود كه هر دسته برای اثبات خود دعاوی و دلایلی داشتند و به نیروی علم جعفری مذهب حقه را در آن میان روشن كرده این تصادم و اصطكاك مدت ها ادامه داشت و تسخیر قلوب و مغزهای مختلف و افكار متشتت چه قدر طاقت فرسا و مشكل است.

از طرف دیگر محن و بلایای زندگی كه به سعایت دشمنان ایجاد می شد روح مقدس او را جریحه دار می كرد و بنی عباس از بیم آنكه مبادا مردم حجاز اطراف علویین را بگیرند و مخصوصا جعفر بن محمد كه آفتاب آسمان علم و دانش بود با جنبش علم رشته سلطنت را از دست آنها بگیرند و لذا گاه و بیگاه خلفا و عمال آنها صادق آل محمد را احضار می كردند و موجب ناراحتی وجود مبارك امام علیه السلام شده و به نقل سید بن طاوس بیش از هشت مرتبه منصور این مشعلدار بزرگ علم و معرفت را احضار كرد و سوءقصدی برای او نمود و خدایش نجات داد تا بالاخره مسمومش كردند و ما برای اطلاع خوانندگان جریان آن را نقل می كنیم: